SEMUA TENTANG KBAT

 

SEMUA TENTANG KBAT

Semua nota ini telah dibuat berdasarkan rujukan : https://www.moe.gov.my/index.php/muat-turun/penerbitan-dan-jurnal/kbat/1332-elemen-kbat-dalam-pedagogi/file


Jenis Kemahiran Asas Yang Tinggi

  • ü  Mencipta
  • ü  Menilai
  • ü  Menganalisis
  • ü  Mengaplikasi
  • ü  Memahami
  • ü  Mengingat

 Yang diberi fokus : MENGAPLIKASI, MENGANALISI, MENILAI DAN MENCIPTA


Pendekatan Pengajaran dan Pembelajaran KBAT

  • ü  Konstruktivisme

Pelajar mencari jawapan sendiri berdasarkan pengetahuan dan pengalaman sedia ada untuk menjawab soalan yang diberikan oleh Guru.

  • ü  Konteksual

Cikgu menggabungkan isi kandungan dengan pengalaman harian pelajar. Aktiviti yang boleh dilakukan ialah hands on dan minds on.  

  • ü  Projek

Ini berkaitan pelajar melengkapkan tugasan jangka Panjang dimana pelajar meneroka untuk mencari maklumat, membuat interprestasi dan membuat kesimpulan atau keputusan

  • ü  Inkuiri

Pelajar mencari jawpan kepada persoalan yang diberikan oleh cikgu melalui kaedah berkomunikasi dimana pelajar menyiasat, meneroka, mengumpul dan membuat kesimpulan untuk menyelesaikan masalah serta membuat refleksi. Pelajar juga berkomunikasi untuk berkongsi dapatan.

  • ü  Kajian Masa Depan

Pelajar  membuat ramalan, menjangka kesan serta berfikir peluang berkaitan masa depan.

 

Alat Bantu Mengajar KBAT

  • ü  Peta Pemikiran I-Think
  • ü  Penyusun Grafik:

1.       Rajah Venn

2.       Charta T

3.       Peta Konsep

4.       Web Idea Utama

5.       Carta Jujukan

KLIK INI : RUJUKAN UNTUK SETIAP PENYUSUN GRAFIK

  • ü  Soal dan Jawab
  • ü  Peta Minda
  • ü  CoRT
  • ü  6 Thinking Hats
  •  

CONTOH AKTIVITI -AKTIVITI KBAT 

* ini hanya cadangan dari Devi berdasarkan pendekatan pdp. 

  • Pelajar mencipta sesuatu

  • Pelajar membuat projek

  • Pelajar menjawab soalan aras tinggi

  • Pelajar menyelesaikan masalah

  • Pelajar mengaplikasikan sesuatu [ aplikasi teori/tema/konsep dipelajari]
  • Pelajar menganalisis sesuatu [ apakah kekuatan/kelemahan]
  • Pelajar menilai sesuatu [ apakah kebaikan dan keburukan]
  • Pelajar perlu membuat keputusan
  • Pelajar mengubahsuai sesuatu [ menginovasi]




P

P

 

Comments