SEMUA TENTANG KBAT
Semua nota ini telah dibuat berdasarkan rujukan : https://www.moe.gov.my/index.php/muat-turun/penerbitan-dan-jurnal/kbat/1332-elemen-kbat-dalam-pedagogi/file
Jenis Kemahiran Asas Yang Tinggi
- ü Mencipta
- ü Menilai
- ü Menganalisis
- ü Mengaplikasi
- ü Memahami
- ü Mengingat
Pendekatan Pengajaran
dan Pembelajaran KBAT
- ü Konstruktivisme
Pelajar mencari
jawapan sendiri berdasarkan pengetahuan dan pengalaman sedia ada untuk
menjawab soalan yang diberikan oleh Guru.
- ü Konteksual
Cikgu menggabungkan
isi kandungan dengan pengalaman harian pelajar. Aktiviti yang boleh dilakukan
ialah hands on dan minds on.
- ü Projek
Ini berkaitan pelajar
melengkapkan tugasan jangka Panjang dimana pelajar meneroka untuk
mencari maklumat, membuat interprestasi dan membuat kesimpulan atau keputusan
- ü Inkuiri
Pelajar mencari jawpan
kepada persoalan yang diberikan oleh cikgu melalui kaedah berkomunikasi
dimana pelajar menyiasat, meneroka, mengumpul dan membuat kesimpulan untuk
menyelesaikan masalah serta membuat refleksi. Pelajar juga berkomunikasi
untuk berkongsi dapatan.
- ü Kajian Masa Depan
Pelajar membuat ramalan, menjangka kesan serta
berfikir peluang berkaitan masa depan.
Alat Bantu Mengajar
KBAT
- ü Peta Pemikiran I-Think
- ü Penyusun Grafik:
1.
Rajah Venn
2.
Charta T
3.
Peta
Konsep
4.
Web Idea Utama
5.
Carta
Jujukan
KLIK INI : RUJUKAN UNTUK SETIAP PENYUSUN GRAFIK
- ü Soal dan Jawab
- ü Peta Minda
- ü CoRT
- ü 6 Thinking Hats
CONTOH AKTIVITI
-AKTIVITI KBAT
* ini hanya cadangan dari Devi berdasarkan pendekatan pdp.
- Pelajar mencipta sesuatu
- Pelajar membuat projek
- Pelajar menjawab soalan aras tinggi
- Pelajar menyelesaikan masalah
- Pelajar mengaplikasikan sesuatu [ aplikasi teori/tema/konsep dipelajari]
- Pelajar menganalisis sesuatu [ apakah kekuatan/kelemahan]
- Pelajar menilai sesuatu [ apakah kebaikan dan keburukan]
- Pelajar perlu membuat keputusan
- Pelajar mengubahsuai sesuatu [ menginovasi]
P
P
Comments
Post a Comment